dinsdag 3 augustus 2010

Chia zaden

Chia zaden zijn afkomstig van de ‘Salvia Hispanica’, een plant die behoort tot de Muntfamilie. De zaadjes zijn rijk aan omega-3-vetzuren, en kunnen voor heel wat verschillende doeleinden gebruikt worden in de keuken. Chia zaden werden vroeger bij de Azteken al in voeding verwerkt, en worden anno 2010 gecommercialiseerd in onder andere Argentinië, Bolivia, Ecuador, Guatemala en Mexico.




De afgelopen decennia is de populariteit van chia zaden exponentieel toegenomen, omdat vakdeskundigen het beschreven als een nieuw soort superfood. Zo helpt chia zaad uw lichaam om water en elektrolyten vast te houden; het vormt als het ware een soort gel in uw maag, en vertraagt de omzetting van koolhydraten naar suikers. Bovendien helpt chia zaad uw lichaam spieren en andere weefsels aan te maken. Chia is rijk aan eiwitten en helpt calcium te absorberen. Chia zaad kan tevens gebruikt worden als gel, die dan dient als alternatief voor olie of andere vetstoffen in recepten. Om deze gel te bekomen, dient men gewoon 90% water en 10% chia zaad te mengen.



7 redenen om u te overtuigen:



◦Chia zaden helpen bij gewicht verliezen

◦Geven u snel het gevoel dat u voldoende hebt gegeten

◦Hydrateren uw lichaam

◦Chia zaden verlagen de bloeddruk

◦Zijn rijk aan omega-3-vetzuren (en is dus ontstekingsremmend)

◦Chia zaden houden uw bloedsuikerspiegel in stand en hebben een aangetoond positief effect op diabetes

◦Zijn gemakkelijker te verteren dan bv. Vlaszaad

En tenslotte, nog enkele weetjes:



◦Chia zaden bevatten meer vezels/eiwitten/calcium dan vlaszaad

◦Chia zaden bevatten meer antioxidanten dan bosbessen

◦Chia zaden bevatten meer vezels dan havermout

◦Chia zaden bevatten meer calcium dan melk

Eet één tot tweemaal daags een portie van ongeveer 20 gram chia zaadjes

Chiazaad is een van de meest krachtige, functionele en voedzame superfoods ter wereld. Chiazaad is een fantastische bron van vezels, gevuld met antioxidanten, vol van eiwitten, vitaminen en mineralen. Het is de rijkst bekende plantaardige bron voor omega-3 vetzuren. Chiazaad bevat 32% olie dat voor 60% bestaat uit het omega-3 vetzuur, alfa-linoleenzuur.


Vijf belangrijkste redenen om chiazaad te eten:



Chiazaad is voedzaam

Naast het feit dat chiazaad meer omega-3 vetzuur bevat dan elke andere natuurlijke bron, is het vol van antioxidanten, calcium, eiwit, vezels, en meerdere vitaminen & mineralen.

Chiazaad geeft energie

Chiazaad geeft niet alleen directe energie maar ook uithoudingsvermogen. Op een eetlepel kon een Aztec krijger een hele dag voort.

Chiazaad verminderd hongergevoel

Omdat chiazaad heel veel water absorbeert en een hoog gehalte aan voedingsvezels bevat, helpt het bij het langzaam opnemen van koolhydraten in de bloedstroom

Chiazaad is goed opneembaar

Anders dan bij lijnzaad, hoeft chiazaad niet eerst vermalen te worden voordat het te verteren is. Het menselijke lichaam kan chiazaad gemakkelijk verteren.

Chiazaad is gemakkelijk en veelzijdig

Chiazaad kan direct uit het pak gegeten worden. Of je kunt het door je favoriete gerecht mengen: drankje, smoothie, muesli, ontbijtgraan, salade of wat dan ook. Chiazaad kan jaren bewaard worden!

Geschiedenis

Chiazaad (Salvia hispanica L) wordt al sinds 3500 v.Chr. gebruikt als belangrijke voedingsbron door de bewoners van Midden-Amerika. De plant behoort tot de lipbloemigen (Lamiaceae) en werd door de Azteken Chia genoemd.



De bewoners van Midden-Amerika gebruikten gel van chiazaad op wonden, voor verkoudheid, voor keelpijn, voor maagproblemen, slechte lichaamsgeur, prostaatproblemen, zelfs voor verstopping.



Voor de Azteken was chiazaad een echt krachtvoer. Ze aten de zaden om hun uithoudingsvermogen te vergroten. De Indianen uit het zuidwesten konden een hele dag rennen op één hand vol chiazaad. gemengd met alleen maar water. Ze gebruikten het om langs de Colorado rivier te rennen naar de Stille Oceaan om daar handel te drijven.



Gebruik:

De snelste en eenvoudigste manier om chiazaad te eten is om een eetlepel chiazaad in een glas water of sap te roeren en het een minuut of 5 te laten staan, dan nog een keer omroeren en opdrinken.



Chiazaad kan toegevoegd worden aan jam, notenspread, pindakaas, muelsi, ontbijtgranen, sauzen, soepen, enzovoorts, als een vervanging voor vet, voor extra energie en beter uithoudingsvermogen en voor een goede smaak.



Hier een recept voor het maken van een met een lichte nootsmaak (tenzij je er nog kruiden andere smaakmakers bij doet):

Doe negen delen water in een afsluitbare container. Roer er langzaam een deel chiazaad in. Goed roeren voorkomt klontvorming. Wacht een paar minuten en roer goed om eventuele klonten uit elkaar te halen. Dit nog een of twee keer herhalen. Je kunt dit tot 2 weken bewaren in de koelkast. Om de gel te gebruiken kun je het toevoegen aan de lijst van voedingsmiddelen die hierboven genoemd zijn. De structuur van de gel is zeer zacht met een nootachtige smaak. Je hebt ook 50 tot 70% volume toegevoegd zonder dat er veel calorieën en vetten in zitten, omdat de gel uit 90% water bestaat!. De overige 10% bevat alle goede stoffen van chiazaad!





Per 100g chiazaad: (daily value %)

Calorieën: 490 (2052 kJ) (24%)

Eiwit: 15.6 g (31%)



Totaal gehalte vet:30.8 g (47%)

Verzadigde: 3.2 g

Enkelvoudig onverzadigd: 2.1 g

Meervoudig onverzadigd: 23.3 g



Omega-3 vetzuren: 17.6 g

Omega-6 vetzuren: 5.8 g



Koolhydraten: 43.8 g (15%)

Voedingsvezel: 37.7 g (151%)

Calcium: 631 mg (63%)

Kalium: 160 mg (5%)

Fosfor: 948 mg (95%)

Zink: 3.5 mg (23%)

Mangaan: 2.2 mg (108%)

Natrium: 19 mg (1%)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen